Steeds meer opdrachtgevers en bemiddelingsbureau’s vragen bij inschrijving of het overeenkomen van een opdracht om een keurmerk. Dit mag KIWA zijn of het HKZ keurmerk. Het behalen van beide keurmerken vergt tijd en voorbereiding.
Dit keurmerk bestaat sinds 2009. Zorgkantoren, gemeentes en zorgverzekeraars stellen dit keurmerk verplicht bij een eventuele samenwerking. Ook kan je het keurmerk gebruiken voor het aanvragen van een AGB-code. Eens per jaar worden de documenten van de keurmerkbezitters gecontroleerd. Denk hierbij aan een geldige VOG, registratie van je beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een overzicht van zorgverleners die de zorg voor jou waarnemen al je ziek bent of met vakantie.
Een KIWA keurmerk kan je relatief snel behalen, mits je alle documenten hebt geüpload in ‘Mijn Keurmerk’ en ook zijn goedgekeurd. Door middel van het behalen van dit kwaliteitskeurmerk geef je aan potentiële opdrachtgevers (zorginstellingen, cliënten etc.) af, dat je aan bepaalde beroeps- en ondernemerseisen voldoet en ook kwalitatieve goede zorg levert.
Wil jij graag het KIWA keurmerk behalen, maar heb je hier ondersteuning bij nodig? Groei in je Werk! helpt jou het KIWA keurmerk behalen. Wij bieden namelijk een servicepakket aan.
Wat houdt het servicepakket in?
Investering:
€ 250 exclusief BTW.
De prijs is exclusief de jaarlijkse bijdrage voor het KIWA keurmerk.
Het HKZ keurmerk bestaat sinds 2019 en is speciaal voor de ZZP’er in de Zorg ingericht. Het HKZ keurmerk gaat de diepte in en kenmerkt meer jouw rol als ondernemer in de zorg. Er ligt meer nadruk op de eventuele ondernemersrisico’s en het kwaliteitssysteem van je onderneming. Door aan de slag te gaan met je HKZ keurmerk zal je een nog beter beeld krijgen van jouw onderneming. welke risico’s zijn aanwezig en hoe ga je hiermee om? Welke maatregelen heb je genomen? Hoe leg je het dossier van jouw eigen cliënten vast? Wat is jouw beleid omtrent medicatie? Beschik je over een eigen scholingsplan? Hoe kunnen potentiële opdrachtgevers jou vinden? Dit is maar een greep van de vragen die vanuit het HKZ aan jou worden gesteld.
Ben je van plan een keurmerk een te behalen of ben je al begonnen maar wil je zeker weten dat je goed op weg bent? Groei in je Werk! bewandelt graag samen met jou het pad naar het HKZ keurmerk!
1 op 1 of met een groep nemen we de norm door. Daarna zullen we met elkaar bespreken welke stappen jij nog moet ondernemen om het keurmerk te kunnen behalen. Er wordt een actieplan opgesteld met een deadline voor jezelf wanneer je het keurmerk behaald wilt hebben.
De begeleiding zal uit 2 of 3 dagdelen bestaan van 09.00-13.00 of van 13.00-17.00. Tijden zullen bij vaststellen van de data worden bepaald.
Hoe zien de bijeenkomsten eruit?
Bijeenkomst 1 | Het uitleggen van de norm staat in deze bijeenkomst centraal. Er zal worden vastgesteld wat uit de norm al aanwezig is bij de deelnemer en wat er nog ontbreekt. Op basis hiervan wordt er een actieplan gemaakt. |
Bijeenkomst 2 | Deelnemer is in eigen tijd bezig geweest met het actieplan. Tijdens bijeenkomst 2 worden de documenten nagekeken en voorzien van feedback. |
Bijeenkomst 3 (optioneel) | Laatste mogelijkheid voor de deelnemer om vragen te beantwoorden en feedback door te nemen. Bijeenkomst wordt afgesloten met een proef assessment. |
Tijdens de bijeenkomsten is het actieplan jouw uitgangspunt. In het actieplan wordt schematisch beschreven aan welke normen er nog gewerkt moeten worden voordat je het keurmerk kunt behalen. Je gaat dus zelf aan de slag met jouw eigen kwaliteitshandboek!
Het doel van de begeleiding is om jou als ZZP’er in de Zorg in je kracht te zetten. Wij geven jou de tools, maar zelf ga je aan de slag met het behalen van je keurmerk. Aan het eind van de begeleiding heb ben je gegroeid als zorgverlener, maar ook als ondernemer en heb jij jouw keurmerk op zak!
De norm dient zelf te worden aangeschaft door de deelnemer. Schaf de norm hier aan.