Voor de ZZP’er in de zorg zijn er 2 keurmerken op de markt. We hebben het KIWA Keurmerk en het HKZ Keurmerk voor ZZP’ers in de Zorg. In onze factsheet KIWA of HKZ keurmerk leggen wij uit wat de verschillen zijn tussen de 2 keurmerken.
Het behalen van een keurmerk is een eigen keuze. Je bent dit niet verplicht.
Waarom bestaan deze keurmerken dan?
Wat is de definitie van een keurmerk? “ Een bewijs dat iets is goedgekeurd en de vereiste kwaliteiten bezit.”
Als ZZP’er in de Zorg ben je wel verplicht aan wetgeving te voldoen. Denk hierbij aan de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg of de Wet toetreding zorgaanbieders. Beide wetten beschrijven hoe en op welke wijze jij als zelfstandig zorgaanbieder, goede en veilige zorg kan bieden.
Vanuit de IGJ kan je hier dan ook op gecontroleerd worden. Een keurmerk maakt het aantoonbaar voor opdrachtgevers, zorgverzekeraars en bemiddelingsbureau’s, dat je aan deze eisen voldoet.
Voor zowel het HKZ Keurmerk als het KIWA Keurmerk moet je documenten aanleveren. Intern worden deze documenten nagekeken. Bij het HKZ Keurmerk is er zelfs een live auditgesprek dat hoort bij de certificering.
Voor beide keurmerken moet je verschillende documenten aanleveren. Denk hierbij aan:
Als je op de hoogte bent, dan zijn dit ook eisen vanuit de wetgevingen die je bij een controle zou moeten kunnen aantonen. Opdrachtgevers, zorgverzekeraars en bemiddelingsbureau’s kunnen een keurmerk wel verplicht stellen als ze met een zelfstandig verlener willen samenwerken. Met het keurmerk weten zij in 1 oogopslag dat je aan een groot aantal eisen voldoet. De controle van de documenten blijft wel een momentopname. Als zelfstandig zorgverlener ben je zelf verantwoordelijk voor jouw bedrijfsvoering. Dus voldoe niet alleen aan alle eisen als je opnieuw gecertificeerd moet worden, maar maak hier een continue proces van in jouw zorgbedrijf.