Het kan vaak extra input geven en tot nieuwe inzichten leiden door je incidenten met collega’s te bespreken. Een goede manier om je incidenten dan te bespreken is intervisie.
Als zorgverlener kan je heftige situaties meemaken. Denk hierbij aan: agressie, verbaal geweld, grensoverschrijdend gedrag. Het is van belang om soortgelijke situaties te kunnen bespreken en evalueren met je collega’s. Als ZZP’er in de zorg heb je deze collega’s vaak niet en moet je zelf op zoek gaan naar andere ZZP’ers uit de regio om dit soort situaties te kunnen bespreken. Intervisie is een manier om jou als ZZP’er in de zorg inzicht te geven in je eigen denken en handelen met betrekking tot problemen die zich hebben voorgedaan tijdens uitvoering van je werkzaamheden. Niet alleen heftige situaties kunnen besproken worden tijdens een intervisie maar ook casussen die betrekking hebben op bepaalde vraagstukken, gevoelens waarmee je zit of andere werk gerelateerde zaken waar je vragen over hebt. Leg de intervisiebijeenkomst altijd vast. Houd een presentielijst bij en laat dit ondertekenen door iedereen die aanwezig is. Na afloop kan je de lijst per mail naar een ieder toezenden. Leg vast welke casussen zijn ingebracht, wat de probleemstellingen waren en wat de uitkomsten waren. Bewaar al deze documentatie in je kwaliteitssysteem.
Zorg ervoor dat je kan aantonen aan de IGJ dat je als zorgverlener actief bezig bent reflecteren en het doorvoeren van verbeteringen.
Het doel van intervisie is om na het bespreken van je casus en gekregen adviezen van de aanwezige zorgverleners tot zelfreflectie te komen. De reflectie moet uiteindelijk tot gedragsverandering leiden zodat je in de toekomst weet hoe te handelen als een soortgelijke situatie zich weer voor doet. Hierdoor ben jij als ZZP’er in de zorg ook in staat betere zorg te leveren. Tijdens de intervisie bijeenkomst ligt de focus op het incident wat de zorgverlener wilt bespreken. Samen met collega’s ga je dit incident nalopen en probeer je op ideeën te komen om soortgelijke incidenten te voorkomen.
Intervisie zorgt er voor dat je als zorgverlener goed kan reflecteren op je eigen handelen, weet hoe je in een soortgelijke situatie kan handelen wat weer leidt tot bevordering van je deskundigheid en kwaliteit van zorg. Ook is het deelnemen van intervisie verplicht voor o.a. het KIWA en HKZ keurmerk. Je moet kunnen aantonen dat je actief deelneemt aan intervisiegroepen en ook reflecteert op je eigen handelen.
Zie intervisie en het bespreken van je incidenten niet als iets dat MOET vanuit een wet of om een keurmerk te behalen, maar doe het ook om als zelfstandige zorgverlener te groeien in je vak. Je stelt je als zorgverlener kwetsbaar op door een situatie in te brengen waar jij last van hebt ondervonden. De intervisie bijeenkomst moet een veilige plek zijn om deze ervaringen met elkaar te kunnen delen en te bespreken. Daarnaast is het ontzettend leuk om andere ZZP’ers in de zorg te leren kennen en te kunnen netwerken! Als zelfstandige zorgverlener voel je je soms wel eens alleen maar een intervisiegroep brengt zeker een gevoel van saamhorigheid met zich mee.
Reflecteer minimaal 1x per jaar de resultaten van de zorg die je levert. Hier vallen ook eventuele incidenten en klachten onder. Doe dit periodiek, anoniem en met andere zorgverleners. Je kan je als ZZP’er in de Zorg bijvoorbeeld aansluiten bij een intervisiegroep. Het lidmaatschap van Groei in je Werk! biedt intervisiebijeenkomsten met ZZP’ers in de Zorg vanuit geheel Nederland. Lees hier meer over het lidmaatschap van Groei in je Werk!.